2024-04-17 14:20Pressmeddelande

Den nya könstillhörighetslagen innebär ett välkommet skifte

Transflagga

Transpersoners rättigheter respekteras i dag inte fullt ut i Sverige. Många transpersoner måste inte bara slåss mot utbredda fördomar, diskriminering och en stark transfobi – de måste också slåss mot myndigheter och sjukvården. Dagens besked om en ny könstillhörighetslag är därför ett välkommet skifte.

–Den könstillhörighetslag som har röstats igenom är ett viktigt steg i rätt riktning. Det är många transpersoner som är fast i den överbelastade transvården. Jag hoppas att förenklingen som kommer med lagförslaget kommer att verka avlastande för vården och att den förenklade processen för att ändra juridiskt kön innebär en verklig förenkling, säger Ulrika Westerlund, ledamot i Socialutskottet (MP).

Den könsbekräftande vården, har i nuläget har mycket långa köer. Detta gäller både för att få komma till ett första möte och för att få tillgång till behandlingar, liksom att få hjälp med intyg för att göra sin ansökan om ändring av juridiskt kön.

Med lagändringen kommer det inte längre behövas en diagnos för könsdysfori för att ansöka om att ändra juridiskt kön, utan det kommer att räcka med ett intyg från sjukvården samt ett tillstånd från Socialstyrelsen.

Vägen hit har präglats av osaklighet och märkliga påståenden i den allmänna debatten. Det är ändå ett styrkebesked att sex partier över blockgränserna – M, L, S, V, C och MP– har kunnat komma överens för att förbättra situationen för transpersoner.

–Miljöpartiet vill se en könstillhörighetslag som fullt ut respekterar transpersoners rättigheter och införa en könstillhörighetslag baserad på självbestämmande. Det kommer vi att fortsätta arbeta för tillsammans med Vänsterpartiet och Centerpartiet, säger Ulrika Westerlund.

Gemensam debattartikel med C, V och MP: https://www.expressen.se/debatt/den-nya-konslagen-ar--ett-valkommet-skifte/

Socialutskottets betänkande: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/forbattrade-mojligheter-att-andra-kon_hb01sou22/

Sofia Zouagui