2024-04-18 08:51Pressmeddelande

Ett EU för klimatet, naturen och demokratin

Daniel Helldén och Alice Bah Kuhnke.

Idag presenterade Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén och Miljöpartiets toppkandidat i EU-valet Alice Bah Kuhnke partiets EU-valmanifest. Miljöpartiet går till val på att bygga ett EU som tar ansvar för klimatomställningen och samtidigt bygger bättre samhällen för människor att leva i. Därför kommer vi att prioritera klimatet, naturen och demokratin.

Klimaträttvisa och social rättvisa är två sidor av samma mynt. EU grundades som ett fredsprojekt och ska fortsätta vara världens friaste plats, en plats där medmänskligheten, jämlikheten och demokratin omfattar alla. Här ska den gröna omställningen till ett hållbart samhälle drivas av människor, för människor.

Stoppa de fossila subventionerna inom EU

De många miljardern som EU:s medlemsländer idag lägger på att plåstra om ett trasigt system och låsa fast människor och företag i ett fossilberoende ska istället stötta EU:s invånare genom omställningen. De enorma fossila subventionerna visar att pengar finns – men de måste gå till rätt saker.

Inför en ny europeisk havslag för att stoppa överfisket

Klimatet kräver skogar, jordar och hav i balans. EU:s hav hör till de mest utfiskade i hela världen, och inom EU har en mängd fiskbestånd passerat den kritiska gränsen för kollaps – men fisket fortsätter ändå, i strid mot gällande lagstiftning. En ny havslag måste tydliggöra att livskraftiga fiskbestånd och levande hav måste vara högsta prioritet politiker beslutar om fiskekvoter. Utan fisk i våra hav finns ingen fiskeindustri kvar att ta hänsyn till. Vi måste styra om prioriteringarna innan det är för sent.

Inför Lex Orbán

Extremhögerns framfart i kombination med Viktor Orbáns motstånd mot fortsatt EU-stöd till Ukraina och nationalistiska partiers framgångar i flera medlemsländer, innebär att EU riskerar att bli ett EU som underminerar demokratin istället för att försvara den. Miljöpartiet vill införa en Lex Orbán – ett paket åtgärder för att skydda Europas demokrati. Nu mer än någonsin krävs det krafttag för att försvara EU:s demokratiska värden och institutioner mot auktoritära krafter och ledare.

Läs fler förslag i Miljöpartiets valmanifest, HÄR.

Tova Kibal
Daniel Helldén