2023-03-22 05:30Pressmeddelande

Andreas Cervenka tilldelas pris för bidrag till idédebatt

Pristagaren Andreas Cervenka (i mitten) tillsammans med delar av juryn, Valter Mutt (t.v.) och Gustav Fridolin (t.h.).Pristagaren Andreas Cervenka (i mitten) tillsammans med delar av juryn, Valter Mutt (t.v.) och Gustav Fridolin (t.h.).

Andreas Cervenka, journalist och författare, tilldelas årets pris till minne av Ulf Bodach Söderström.

Priset ur Ulf Bodach Söderströms minnesfond instiftades av Miljöpartiets riksdagsgrupp 2018 för att främja personer som verkat för att fördjupa och förnya grön idédebatt. År 2023 års pristagare är Andreas Cervenka

Juryns motivering
“Ekonomi behöver inte vara läran om hur man blir kriminell på lagligt vis. Andreas Cervenka visar med grund i ekonomin hur pengar fungerar, hur vissa får dem i överflöd och andra inte alls och hur det land vi kallar vårt blivit något annat. Med hjälp av olika vetenskaper visar han på ett enkelt sätt vad klyftorna och revorna gör med oss, oavsett om vi för tillfället har eller om vi saknar. Med den kunskapen som grund kan idéer växa om ett annat och bättre samhälle.”

Det är väldigt roligt och hedrande att det arbete jag gör som journalist och författare uppmärksammas och uppskattas. Jag tycker alla former av idédebatt är viktig oavsett vilken politisk etikett man sätter på den, säger pristagaren Andreas Cervenka.

Om pristagaren
Andreas Cervenka är ekonomireporter och författare, som bland annat har arbetat för Dagens industri och Svenska Dagbladet. Sedan 2021 är han anställd av Aftonbladet. Cervenka har skrivit flera böcker om ekonomi, senast Girig-Sverige: så blev folkhemmet ett paradis för de superrika.

Om Ulf Bodach Söderström
Ulf Bodach Söderström var författare och mångårig medarbetare i Miljöpartiet med inriktning mot kultur-, demokrati- och ekonomiska frågor. Han romandebuterade på Norstedts 1996 och utkom 2011 med Maskiner och Människor tillsammans med Gustav Fridolin. De sista åren arbetade han på Utbildningsdepartementet. Han avled 2017 i cancer.

Om priset
Ulf Bodach Söderströms minnesfond och priset ur denna instiftades av Miljöpartiets riksdagsgrupp 2018. Pristagaren ur minnesfonden till Ulf Bodach Söderströms minne bereds av en jury bestående av Peter Bodach Söderström, Gustav Fridolin, Valter Mutt och Anneli Rannamaa Söderström.

Caroline Wiklund
pressamordnare