2024-01-30 08:31Pressmeddelande

EU:s populäraste politiker Alice Bah Kuhnke (MP) och Tomas Tobé (M) lanserar gemensam debatturné

Alice Bah Kuhnke och Tomas Tobé

Idag lanserar EU:s populäraste politiker Alice Bah Kuhnke (MP) och Tomas Tobé (M) en gemensam debatturné inför EU-valet 9 juni.

I EU-valet 2019 blev Alice Bah Kuhnke och Tomas Tobé de två mest kryssade kandidaterna, med över 140 000 personröster vardera. Nu möts de igen för att debattera valets viktigaste frågor.

Det är mycket som står på spel inför det stundande EU-valet. Och det spelar roll vilket parti man röstar på! Miljöpartiets politik är en politik som tar klimatkrisen på allvar och som puttar de andra politiska partierna framför oss. Moderaternas politik är det motsatta. Därför tror jag att en debatturné med Tomas Tobé kommer vara både klargörande och givande, säger Alice Bah Kuhnke

Under våren kommer de besöka Uppsala, Gävle, Lund, Helsingborg, Göteborg, Borås, Stockholm och Västerås. Exakta datum kommer under våren.

För oss i Miljöpartiet är det helt avgörande att under nästa mandatperiod få på plats EU-lagstiftning som får ned utsläppen här och nu, och som är i linje med vad vetenskapen kräver. Vi befinner oss i en klimatkris och kan inte låta Tobés partigrupp  “pausa” den livsviktiga gröna omställningen som måste ske nu, säger Alice Bah Kuhnke.

Länk till pressträff