2024-05-31 13:57Pressmeddelande

Fyra dagars arbetsvecka- vägen till ett hållbart arbetsliv

Nyvalda språkröret Amanda Lind gratuleras av Daniel Helldén.Nyvalda språkröret Amanda Lind gratuleras av Daniel Helldén.

Miljöpartiet vill se en fyra dagars arbetsvecka för att skapa ett mer hållbart arbetsliv, sänka sjuktalen och få till en hållbar arbetsmiljö. Problemen med sjukskrivningar idag är enorma. Det är dags att förändra ett förlegat system.

–40 timmars arbetsvecka har gällt i Sverige i 50 år. Det är dags att se över den. Mycket har hänt i samhällsutvecklingen sedan dess, frågan om fyra dagars arbetsvecka har växt till en ny global rörelse” 4 days week”, arbetstidsförkortning har betydande stöd bland väljarna och flera fackförbund driver frågan, säger Amanda Lind, språkrör för Miljöpartiet.

Miljöpartiet kommer att driva frågan om arbetstidsförkortning och lyfta upp fyra dagars arbetsvecka som en intressant modell att titta på.  Ett viktigt steg framåt är att partiet vill tillsätta en statlig utredning om Miljöpartiet vinner nästa val. Här ska arbetsmarknadens parter, relevant forskning och myndigheter ingå.

Partiet vill också att arbetstidslagen ska fortsätta vara upplagd på samma sätt som nu, dvs att i huvudsak vara dispositiv för att underlätta för anpassningar genom kollektivavtal. Det måste finnas rum för flexibilitet för både anställda och arbetsgivare.

–En majoritet av svenska folket vill ha arbetstidsförkortning. Flera arbetsgivare har redan provat och permanentat arbetstidsförkortning, både genom 6 timmars arbetsdag och 4 dagars arbetsvecka och fackförbunden driver frågan. Det ger oss allt fler aktuella exempel i en svensk kontext att utgå ifrån. Dessutom kommer en stor forskningsstudie där fyra dagars arbetsvecka prövas sätta igång till hösten, Daniel Helldén, språkrör för Miljöpartiet.

Miljöpartiet har sedan partiet bildades 1982 haft ett införande av arbetstidsförkortning i sitt  partiprogram. Det finns numera länder som har gjort storskaliga försök med fyra dagars arbetsvecka.  Just nu pågår försök med fyra dagars arbetsvecka i Spanien. Länder som Portugal, Spanien, Belgien och Storbritannien har testat och testar just nu kortare arbetsvecka. Belgien har numera en lagstadgad  rätt till fyra dagars arbetsvecka med bibehållen arbetstid.

För mer information:

Sofia Zouagui