2021-10-15 10:02Pressmeddelande

Greentopia prisas för klimatarbete i evenemangsbranschen

Joppe Pihlgren, Stina Algotson och Katrin Wissing.Joppe Pihlgren, Stina Algotson och Katrin Wissing.

Miljöpartiet håller i helgen kongress digitalt. Varje kongress delar partiet ut ett pris för att uppmärksamma och tacka någon för värdefulla samhällsinsatser. Årets pris går till Greentopia.

Partisekreteraren Katrin Wissing delade ut priset med motiveringen:

"Med siktet inställt på samarbete mellan forskning, städer, livebranschen och idrotten tar de ett grepp om vår tids stora ödesfråga – klimatet. Klimatkrisen må vara global, men alla utsläpp är lokala och därför är projektet Greentopia viktigt. När fler inser att de kan och vill vara en del av lösningen kan mycket hända snabbt. Greentopias syfte att ta fram verktyg till branschen för att underlätta att göra rätt val från start inger hopp om att omställningens tid verkligen är här. Ingen kan göra allt, men tillsammans kan vi ställa om samhället och ta fighten mot klimatkrisen."

Evenemang samlar många under lustfyllda former
Joppe Pihlgren, verksamhetschef på Svensk Live och initiativtagare till Greentopia, och Stina Algotson, vd BFUF, var på plats i kongresstudion för att ta emot priset.

– Vi är mycket glada för att Greentopia uppmärksammas och vi välkomnar nu fler evenemangsarrangörer att ansluta sig till vårt gemensamma arbete. Evenemang samlar folk under lustfyllda former och där når vi ett väldigt stort antal besökare som vi kan påverka till att bidra till klimatomställningen genom kunskap, inspiration och nya sätt att göra saker, säger Joppe Pihlgren, verksamhetschef Svensk Live.

Samarbete mellan många inom evenemangsbranschen
Greentopia är ett samarbete inom evenemangsbranschen där Svensk Live som representerar cirka 250 arrangörer av konserter och festivaler samarbetar med Riksidrottsförbundet och ett antal svenska städer för att minska klimatavtrycken ur tre perspektiv förutom minskad konsumtion och energianvändning: mat och dryck, transport och textil. Greentopia fokuserar på tre målgrupper: besökare, evenemangsproducenter och samarbetspartners.

– Som evenemangsproducenter behöver vi givetvis också arbeta med att minska våra egna klimatavtryck och det gör vi tillsammans med våra partners och de städer vi verkar i. Vi har lyckats samla evenemangbranschen för att vi ska göra vår del av arbetet för att nå klimatmålen, säger Joppe Pihlgren, verksamhetschef Svensk Live.

Mer info om Greentopia
svensklive.se
För kontakt mejla eller ring Joppe Pihlgren: joppe@svensklive.se / 0708-76 81 60

Caroline Wiklund