2021-04-15 08:00Pressmeddelande

Katrin Wissing föreslås bli ny partisekreterare för Miljöpartiet

Katrin WissingKatrin Wissing

Idag meddelar Miljöpartiets riksvalberedning att de föreslår Katrin Wissing till ny partisekreterare.

I sin motivering skriver riksvalberedningen bland annat: “Katrin har under lång tid arbetat i en mindre lokalavdelning, MP Åre. Detta är en viktig erfarenhet som hon kan ta med sig direkt in i riksorganisationen och uppdraget som partisekreterare.”

– Katrins ledarskap gav Miljöpartiet i Åre ett av de bästa valresultaten för Miljöpartiet i Sverige. Hennes erfarenhet av att på lokal nivå skapa opinion för grön politik, kampanja och möta väljare kommer att vara värdefulla i såväl utvecklingen av vår organisation som i valrörelsen, säger Sverre Dahlstedt Eriksson, tf sammankallande i Miljöpartiets riksvalberedning.

Riksvalberedningen har haft en omfattande process där de har lyssnat in miljöpartister i hela landet. I sin motivering lyfter riksvalberedningen att Katrin Wissing är väl insatt i partiets strategier och redan uppstartade arbete inför valrörelsen, och därför snabbt kommer att kunna gå in i rollen som partisekreterare med ett stort fokus på valrörelsen – samtidigt som hon har långsiktiga ambitioner med partisekreteraruppdraget.

– Miljöpartiets politik behövs mer än någonsin. Det är vi som har svaren för att klara klimatkrisen och skapa ett samhälle att längta efter, men för att lyckas behöver vi göra det enklare för alla oss som vill rädda världen att engagera sig, bygga gemenskap och glädje i vårt engagemang och bli ett parti som pratar med människor istället för till dem, säger Katrin Wissing.

Katrin Wissing, 41, är vice distriktsordförande i Jämtland och gruppledare i Åre kommun. Hon har lång erfarenhet från alla nivåer i partiet, men särskilt från det kommunpolitiska arbetet i Åre.

– Jag har har en god bild av vilka utmaningar som möter miljöpartister i olika delar av landet. Jag vet också att det går att göra Miljöpartiet framgångsrikt i en liten kommun i södra Norrland, säger Katrin Wissing.

Partisekreteraren ska väljas på en digital extrakongress den 30 maj.