2022-02-04 05:45Pressmeddelande

Märta Stenevi, Alice Bah Kuhnke och Camilla Hansén till Jokkmokk i stöd för Gállok

Foto: Henrik BlindFoto: Henrik Blind

Idag, fredagen den 3 februari, åker MP-topparna Märta Stenevi, Alice Bah Kuhnke och Camilla Hansén till Norrbotten för att visa sitt stöd till motståndet mot planerade järnmalmsgruvan i Gállok.

Regeringen kommer inom kort fatta beslut om en ny gruva ska tillåtas eller inte, något som Sametinget, länsstyrelsen i Norrbotten och UNESCO motsatt sig.

– Gruvan inskränker samernas rättigheter och hotar värdefull natur. Riksdagen beslutade för bara någon vecka sedan samer ska ha ökat inflytande i frågor som berör dem. Dessutom säger näringsministern att Socialdemokraterna "älskar gruvor" och att han inte alls kan vara opartisk i beslutet om gruvan. Det går inte ihop. Regeringen måste nu visa i handling att man tar samernas röster på allvar – allt annat är hyckleri, säger Märta Stenevi, språkrör (MP).

– Samernas möjlighet att behålla och utveckla ett eget samhällsliv skyddas av både Sveriges och EU:s grundlagar. EU:s fördrag är tydliga, samers rättigheter är mänskliga rättigheter och ska värnas. EU-parlamentet pekar ofta finger åt andra delar av världen med stora ord om att värna urfolks rättigheter, men på hemmaplan är vi sämre. Samernas sak är vår, och EU måste – liksom Sveriges regering – sätta ner foten. En gruva i Gállok är oförsvarbar, säger Alice Bah Kuhnke, EU-parlamentariker (MP).

– Politiskt står MP själva i den här frågan – men vi är inte på något sätt ensamma att säga nej. Vi står tillsammans med många andra som vet att en gruva skadar natur, kultur och miljö på ett oåterkalleligt sätt. Länsstyrelsen i Norrbotten har sagt nej och menar att gruvan för evigt skulle trasa sönder renskötseln i området. UNESCO har bedömt att det närliggande världsarvet Laponia riskerar att påverkas mycket negativt av gruvan. Om inte regeringen vill lyssna på samerna, kan de kanske lyssna till  FN, säger Camilla Hansén, riksdagsledamot och samepolitisk talesperson (MP).

Schema

Fredag 4 februari
Märta Stenevi besöker LKAB i Kiruna.
Lunchmöte med representant för Vårdförbundet.

Lördag 5 februari
Förmiddag: Studiebesök hos renskötare som stödutfordrar sina renar på grund av klimatförändringarna.
Eftermiddag: Samtal och hundspannstur med Jokkmokksguiden om hur den lokala ekoturismnäringen drabbas av en gruva i Gállok.

Söndag 6 februari
Heldag i Gállok. Samtal med aktivister, renskötare och ordförande för Jåhkåhasska Tjellde sameby. Träff med bybor från den till Gállok närliggande byn Björkholmen.

Frida Färlin
Märta Stenevi