2021-01-31 12:30Pressmeddelande

Märta Stenevi vald till nytt språkrör för Miljöpartiet

Märta Stenevi är Miljöpartiet nya språkrör.

Miljöpartiets extra kongress har valt Märta Stenevi till nytt språkrör. Tillsammans med Per Bolund kommer hon nu att leda partiet mot valet 2022.

– Jag är otroligt glad över att jag idag har fått förtroendet att tillsammans med Per Bolund leda den nytändning som partiet behöver efter sex år som regeringsparti, säger Märta Stenevi.

Märta Stenevi är 44 år gammal och valdes 2019 till Miljöpartiets partisekreterare. Hon har varit regionråd i Skåne och kommunalråd i Malmö. Innan dess arbetade hon inom förlags- och bokbranschen.

Valet av Märta Stenevi skedde efter en öppen process där medlemmar har kunnat delta i utfrågningar och samtal med alla kandidater.

– Det är dags att vi kavlar upp ärmarna och jobbar hårdare för att visa människor att vi förtjänar deras förtroende. Ingen ska behöva välja mellan klimat och rättvisa. Precis lika mycket som vi har en politik för att klara klimatet, ska människor känna sig trygga med att vi har en politik för människors vardag, säger Märta Stenevi.

Märta Stenevi kommer nu att arbeta tillsammans med Per Bolund, som är Miljöpartiets språkrör sedan 2019.

– Nu ska vi bli ännu starkare till nästa valrörelse. Vi ska presentera nya förslag för klimatet och miljön, för att fler ska omfattas av trygghetssystemen och för att inget barn ska växa upp i fattigdom här i ett av världens rikaste länder, säger Per Bolund.

Miljöpartiets extrakongress genomfördes digitalt söndagen den 31 januari och 265 ombud från hela landet deltog.