2023-04-03 09:15Pressmeddelande

Miljöpartiet och Reform Act vinner internationellt pris för valkampanj

Miljöpartiets valspurtskampanj har utsetts till den bästa i världen i kategorin Best International Digital Campaign. Priset delades ut vid Reed Awards, världens mest prestigefyllda tävling för valkampanjer. Bakom kampanjen ligger byrån Reform Act.

Ett halvår innan valet 2022 låg Miljöpartiet stadigt under riksdagsspärren och var uträknade av många. Under de sista månaderna lyckades partiet öka sitt stöd med tiotusentals väljare, medlemsantalet med 47 procent och man samlade in nästan fem miljoner kronor i privata gåvor.

– Kampanjens strategi var egentligen enkel. Vi fokuserade på partiets hjärtefrågor och försökte göra det så enkelt som möjligt för den som vill engagera sig. Resultaten talar för sig själva, säger Paul Ferris, strateg vid Reform Act som varit projektledare för samarbetet med Miljöpartiet.

– Miljöpartiet är ett av de partier som hade minst pengar i kassan när valrörelsen började. Det här visar att man kan nå långt utan att ha den största plånboken, genom att använda ny teknik smart och genom att låta medlemmarnas eget engagemang stå i fokus, säger Paul Ferris.

– Det är fantastiskt kul att kampanjen uppmärksammas. Det är ett kvitto på att vi gjorde rätt som vågade tro på vårt eget budskap och strategin genom hela valrörelsen, säger Annica Hjerling, kommunikationschef för Miljöpartiet.

– Det var inte många som trodde på oss när vi gick in i valrörelsen. Men vi lyckades öka mot alla odds. Jag är stolt över att vi vågade driva en valkampanj som till stora delar gick under mediernas radar och i stället gick hand i hand med medlemmarnas eget engagemang, säger partisekreterare Katrin Wissing.

Bakom galan Reed Awards ligger tidskriften Campaigns and Elections, världens ledande publikation för politiska kampanjer.

Caroline Wiklund
pressamordnare