2024-10-22 12:04Pressmeddelande

MP, S, C och V i gemensamt förslag: låt Svenska kraftnät bygga ut stamnätet till havs

Miljöpartiet, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet går idag fram med ett gemensamt förslag om att regeringen ska ge Svenska kraftnät i uppdrag att använda flaskhalsintäkter i syfte att ansluta mer elproduktion och sänka elpriserna, till exempel att bygga ut stamnät till havs för att möjliggöra havsbaserad vindkraft, med start i SE4. Förslaget läggs som ett utskottsinitiativ i Näringsutskottet under torsdagens sammanträde.

– För att sänka elpriserna och möjliggöra industrins klimatomställning krävs mer el i närtid, men just nu bromsar utbyggnaden in. Ebba Buschs oansvariga politik dömer svenska hushåll till höga elkostnader och omöjliggör industrins omställning, säger Linus Lakso (MP), energipolitisk talesperson.

Tidigare i höstas meddelade Vattenfall att bolaget pausar utvecklingen av den havsbaserade vindkraftsparken Kriegers flak. Den avgörande faktorn är enligt Vattenfall själva att projektet inte går ihop efter att Tidöpartierna stoppade Svenska kraftnäts utbyggnad av  transmissionsnätet till havs. Nyligen varnade Vattenfall för att ytterligare en planerad havsbaserad vindkraftspark, Kattegatt Syd, riskerar att stoppas om inte anslutningspunkter byggs ut.

– Hushållen i söder sitter med höga elräkningar och industrin i Västsverige skriker efter el. Alla andra länder bygger ut stamnätet till havs och trots att det snart finns 100 miljarder insamlat för nätutbyggnad så vägrar regeringen att agera. Utan ett utbyggt stamnät till havs riskeras inte bara klimatomställningen utan även de svenska jobben och hushållens ekonomi, säger Rickard Nordin (C), energipolitisk talesperson.

Svenska kraftnäts flaskhalsinkomster ska användas till att minska kostnaderna för elanvändare och producenter. Idag används inte dessa inkomster till att bygga stamnät till havs, men precis som att Svenska kraftnät kan använda flaskhalsintäkter till att bygga transmissionsnät till SE3 för att minska priserna i SE4, bör de kunna bygga ut transmissionsnätet i havet.

– Det är dags att riva upp Tidöavtalets destruktiva formuleringar om havsvindkraften. De får orimliga konsekvenser och kan inte tillåtas försvåra utbyggnad av välbehövlig el till hushåll och företag i södra Sverige. Regeringen måste agera och kan inte låta SD diktera politiken, säger Fredrik Olovsson (S), energipolitisk talesperson.

– Regeringens ointresse att bygga ut stamnätet till havs riskerar nu inte bara arbetstillfällen och hushållens ekonomi utan även den gröna omställningen i förlängningen. Sveriges enastående läge i att visa vägen som morgondagens industrination med hållbara och konkurrenskraftiga produkter med låga utsläpp är det som står på spel, och ansvaret kommer att falla på Ebba Busch om vi misslyckas, säger Birger Lahti (V), energipolitisk talesperson.

Fredrik Elisson