2021-02-08 05:45Pressmeddelande

Nicklas Attefjord från Öckerö tar plats i riksdagen

Nicklas AttefjordNicklas Attefjord

Nicklas Attefjord, hälso- och sjukvårdspolitiker i Västra Götaland, tar plats i riksdagen som ersättare för Janine Alm Ericson som utsetts till statssekreterare i utrikesdepartementet.

– Jag känner mig väldigt ödmjuk och stolt över förtroendet, inte minst över att få ersätta en så kunnig och klok politiker som Janine Alm Ericson, säger han.

Nicklas Attefjord är idag bland annat vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsstyrelsen i Västra Götalandsregionen och ordförande i Västra hälso- och sjukvårdsnämnden. Han sitter också i kommunfullmäktige i Öckerö kommun.

– Det är förstås vemodigt att lämna den västsvenska politiken där jag varit aktiv så länge. Men mest är det spännande att få ta plats i Sveriges lagstiftande församling tillsammans med övriga i Miljöpartiets riksdagsgrupp.

Nicklas Attefjord har en lång bakgrund inom Miljöpartiet de gröna, bland annat som kommun- och regionsamordnare på riksorganisationens partikansli. Han är 47 år och bosatt på Öckerö i Göteborgs norra skärgård.

– Miljöpartiet har länge jobbat med att förbättra tillgängligheten till vård för barn och unga med psykisk ohälsa. Det är en angelägen grupp som farit illa under pandemin. Jag hoppas att mina erfarenheter som hälso- och sjukvårdspolitiker ska komma till nytta i riksdagsgruppens arbete, säger Nicklas Attefjord.