2021-02-25 12:39Pressmeddelande

Ny utskottsfördelning i Miljöpartiets riksdagsgrupp

Camilla Hansén, Anna Sibinska, Pernilla Stålhammar, Karolina Skog och Nicklas Attefjord.Camilla Hansén, Anna Sibinska, Pernilla Stålhammar, Karolina Skog och Nicklas Attefjord.

Miljöpartiets riksdagsgrupp har valt nya utskottsledamöter och en ny gruppledare.

Karolina Skog blir ny gruppledare i riksdagen tillsammans med Annika Hirvonen. Karolina Skog sitter sedan tidigare i finansutskottet och är Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson.

– Jag är otroligt glad och hedrad över att ha fått förtroendet att leda riksdagsgruppens arbete framåt tillsammans med Annika Hirvonen, säger Karolina Skog.

Nicklas Attefjord tar plats i socialutskottet efter att nyligen ha kommit in i riksdagen som ersättare då Janine Alm Ericson utsetts till statssekreterare i utrikesdepartementet. Attefjord har en bakgrund som hälso- och sjukvårdspolitiker i Västra Götalandsregionen.

– Det ska bli spännande att jobba med hälso- och sjukvårdsfrågorna från ett nationellt perspektiv. Just nu är dessa frågor i centrum av samhällsdebatten och jag har med mig ett viktigt regionperspektiv från mina tidigare uppdrag i Västra Götalandsregionen, säger Nicklas Attefjord om sitt nya uppdrag.

Camilla Hansén blir ny ledamot i utrikesutskottet efter Janine Alm Ericson. Hansén har suttit i konstitutionsutskottet och ansvarat för minoritetsfrågor, ett ansvar som hon fortsatt har trots bytet av utskott.

– Att få möjlighet att verka inom utrikespolitiken är en nyckel för att kunna stärka mänskliga rättigheter och förbättra situationen för utsatta grupper i världen, säger Camilla Hansén.

Anna Sibinska blir ny ledamot i konstitutionsutskottet. Hon har tidigare suttit i kulturutskottet och fortsätter ansvara för frågor om mediepolitik.

– Konstitutionsutskottet fyller en enormt viktig granskande funktion och det känns ärofyllt att ta sig an det uppdraget, säger Anna Sibinska.

Pernilla Stålhammar, som varit ledamot i socialutskottet, tar vid på platsen i kulturutskottet.

– Jag ser fram emot att axla den viktiga rollen som kulturpolitisk talesperson och att verka för den fria konsten, yttrandefriheten och demokratin, säger Pernilla Stålhammar.