2021-02-05 15:25Pressmeddelande

Nya statssekreterare hos de gröna ministrarna

Regeringen har idag utsett flera nya statssekreterare.

På arbetsmarknadsdepartementet hos Märta Stenevi, jämställdhets- och bostadsminister med ansvar för stadsutveckling och arbetet mot segregation och diskriminering, blir Elin Olsson ny statssekreterare. Karin Strandås är kvar i sin roll som statssekreterare på samma departement. Elin Olsson var tidigare statssekreterare på finansdepartementet.

Hos miljö- och klimatminister Per Bolund på miljödepartementet blir Annika Jacobson och Anders Mankler statssekreterare. Annika Jacobson har tidigare varit stabschef och Anders Mankler politiskt sakkunnig på miljödepartementet hos Isabella Lövin.

Janine Alm Ericsson har utsetts till statssekreterare hos ministern för internationellt utvecklingssamarbete Per Olsson Fridh. Janine Alm Ericsson är idag gruppledare i Miljöpartiets riksdagsgrupp och utrikespolitisk talesperson.

Maria Ferm fortsätter som statssekreterare i samordningskansliet i statsrådsberedningen. Helene Öberg är som statssekreterare till kultur- och idrottsminister Amanda Lind. Ulf Holm är kvar som statssekreterare på finansdepartementet, nu under finansmarknadsminister och biträdande finansminister Åsa Lindhagen.

Kontakt:
Anna Söderström 073-587 59 55, pressekreterare hos Märta Stenevi