2019-07-08 09:47Pressmeddelande

Samordningskansli för Liberalerna inrättas i Regeringskansliet

I augusti inrättas ett samordningskansli för Liberalerna i Regeringskansliet. Kansliet kommer att bestå av fem medarbetare från Liberalerna och arbeta med genomförandet av Januariavtalet.

Samordningskansliet inrättas för att underlätta arbetet med att genomföra de 73 punkterna i Januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet de gröna. Organisatoriskt kommer kansliet inrättas i Statsrådsberedningen. Kansliet kommer att bestå av totalt fem politiskt anställda från Liberalerna.

Under förhandlingen av Januariavtalet förhandlades en möjlighet för Centerpartiet och Liberalerna att ha egna politiskt anställda i Regeringskansliet fram. Liberalerna har nu meddelat att man som en del i genomförandet av Januariavtalet önskar politiskt anställda i Regeringskansliet.

Kansliet påbörjar sitt arbete den 15 augusti. Det kommer att verka under den tid som samarbetet kring Januariavtalet pågår.

Kontakt:

Martin Kling, pressekreterare Regeringskansliet, 070-5395729