2022-03-18 05:30Pressmeddelande

Tidigare ministrarna får nya uppdrag

Åsa Lindhagen, Amanda Lind och Margareta Fransson.Åsa Lindhagen, Amanda Lind och Margareta Fransson.

Miljöpartiets riksdagsgrupp har utsett nya talespersoner för kultur, barnrätt och funktionsrätt. Tidigare ministrarna Amanda Lind och Åsa Lindhagen får nya uppdrag.

Amanda Lind, tidigare kultur-, demokrati- och idrottsminister, har utsetts till ny kulturpolitisk talesperson för Miljöpartiet. Amanda Lind kandiderar till riksdagen i höstens val.

– I tider av kris behövs kulturen som mest och det fria ordet behöver försvaras. Det behövs en kraftsamling för kulturens återstart efter pandemin, kulturskapares villkor och barn och ungas tillgång till kultur. Jag ser mycket fram emot att fortsätta driva kulturfrågorna i denna roll, säger Amanda Lind, nyvald kulturpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Åsa Lindhagen har utsetts till talesperson i barnrättspolitik. Också Lindhagen kandiderar till riksdagen i höstens val. Åsa Lindhagen var finansmarknadsminister och biträdande finansminister under februari–november 2021, och dessförinnan jämställdhetsminister samt minister med ansvar för arbetet mot diskriminering och segregation. Hon var också ansvarig för barnrättspolitiken.

– Mitt samhällsengagemang började en gång i tiden inom barnrättsrörelsen. Som barnrättspolitisk talesperson kommer mitt fokus att ligga på de mest utsatta barnen och att barns rättigheter får genomslag i samhället, säger Åsa Lindhagen, nyvald barnrättspolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Margareta Fransson är riksdagsersättare för föräldralediga Rebecka Le Moine och ledamot i Socialutskottet. Hon har utsetts till talesperson i funktionsrättspolitik, ett uppdrag som hon kommer att behålla också när hon återgår till sitt jobb som sjuksköterska.

– Funktionsrättsfrågor ligger mig varmt om hjärtat och förutom det grundläggande som att få det stöd som LSS säger finns mycket kvar att göra för att förbättra livssituationen för personer med funktionsnedsättning, säger Margareta Fransson, nyvald funktionsrättspolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Anna Sibinska, Miljöpartiets ledamot i kulturutskottet, sitter kvar i kulturutskottet och kommer fortsatt att vara mediepolitisk talesperson.